You are currently viewing מערכת החיסון ווירוס הקורונה – ד”ר זיאד דבור*

מערכת החיסון ווירוס הקורונה – ד”ר זיאד דבור*

כל ווירוס לא יכול להתרבות מחוץ לגוף החי או מחוץ לתא החי בשום מקרה, הוא יכול להתרבות אך ורק בתוך תא חי, בכך הוא שונה מחיידק או פטריה אשר כן יכולים להתחלק באופן עצמאי.

כידוע לווירוס הקורונה יכולת להתרבות בתאי הריאה.

איך הוא מגיע לריאות?

בעיקר דרך הפה או האף, בהתחלה הווירוס נכנס ומגיע לגרון ומשם יש לו שתי אפשרויות:

  1. אל מערכת העיכול

  2. אל הריאות

כאשר הווירוס מגיע אל הגרון, מתיישב שם ומרגישים יובש בגרון ובפה.  הגוף בעזרת הרוק ומנגנון הבליעה ינסה לבלוע אותו אל תוך מערכת העיכול. מערכת זו יכולה לעכל את הווירוס ולנטרל את פעילותו.

אנחנו יכולים לעזור לגוף בהכנסת הווירוס אל תוך מערכת העיכול על ידי שתית מים והרבה מים, כך מערכת העיכול הורסת את הווירוס, לכן שתית מים מהווה כלי הגנתי חשוב ביותר מפני הווירוס. במקרה זה, ההמלצה להעדיף מים חמים על מים קרים.

במקרה והווירוס כן חדר והגיע לריאות, הוא מתחיל להתרבות בתאי הריאה, לשכפל את עצמו ולהדביק תאים נוספים בריאה. כך חלק מתאי הריאה הופכים להיות מפעל לייצור וירוסים.

כאן נכנסת לפעולה מערכת החיסון, ואז חייבת מערכת החיסון לזהות את הווירוס הזר, לייצר נגדו נוגדנים ספציפיים ולנסות לתקוף את הווירוס ולגבור עליו.

במקרה זה עולה חום הגוף, עולה קצב הלב, כל זה בכדי להגביר זרימת דם לאזור המודבק בווירוס ובכדי להזרים לשם יותר נוגדנים ותאים ייחודיים של מערכת החיסון בכדי לגבור על הווירוס.

לכן נדרשת לנו מערכת חיסון חזקה, מערכת כלי דם וזרימת דם בריאה ורמת חמצן נורמלית בדם.

לשם הפעילות הזו נדרש לגוף משהו כמו 5 ימים אשר במהלכם יכולה מערכת החיסון באם היא די חזקה יחד עם מחזור הדם התקין לגבור על הווירוס ולא לחלות.

מה עלינו לעשות בכדי להגביר את הסיכוי לגבור על הווירוס? מעבר להנחיות המחייבות של משרד הבריאות (היגיינה, שמירת מרחק, בידוד ואי לחיצת ידיים ..)

  1. חיזוק מערכת החיסון, שינה מספקת, ויטמינים ומזונות עשירים בוויטמינים בעיקר ויטמין C ו- E. לכן מומלץ להגביר צריכת ירקות, פירות, מזונות צמחיים עשירים בנוגדי חמצון וויטמינים ומרכיבי תזונה חיוניים לייצור הנוגדנים.

  2. שיפור זרימת דם ורמת החמצן נעשה על ידי:

  • להפסיק לעשן בעיקר בכדי להגדיל את כמות החמצן בדם ולקטין חומרים מחמצנים.

  • ביצוע פעילות גופנית.

  1. תרגילי הרגעה והורדת הלחץ, ידוע כי אויב מספר אחד של מערכת החיסון הינו הלחץ הנפשי והפחד. (עיקר הלחצים הנפשיים והפחד מגיעים בימים אלה מהמדיה החברתית והמידע הלא נכון אשר מופץ בהודעות מאחד לשני).

כל עוד ואנחנו יכולים לחזק את מערכת החיסון החל מעכשיו אז אנחנו מעלים בצורה משמעותית את הסיכוי לגבור על הווירוס גם באם נדבק.

*. זיאד דבור- הינו ד”ר למדעי הרפואה-הטכניון, רוקח ראשי של צה”ל לשעבר ומרצה בכיר לפרמקולוגיה קלינית ומעבדה רפואית ובעלים של מעבדות ד”ר דבור למוצרי בריאות וטיפוח לעור ולשיער.

כתיבת תגובה

×
דילוג לתוכן