מערכת החיסון שלך היא ביטוי של מה שאתה אוכל – ד”ר זיאד דבור*
מערכת החיסון שלך היא ביטוי של מה שאתה אוכל

מערכת החיסון שלך היא ביטוי של מה שאתה אוכל – ד”ר זיאד דבור*

תזונה נכונה ואורח חיים בריא הינם בעלי חשיבות רבה לאורך כל חיי האדם ובעיקר בימים אלה, כאשר אנו נדרשים לחזק את מערכת החיסון כנגד נגיף קורונה (COVID-19).

תזונה לא נכונה תורמת רבות לשבריריות מערכת החיסון ובכך לירידה בהתנגדותה לנגיף הקורונה ולאורגניזמים זרים אחרים המאתגרים מערכת זו ומאיימים על בריאות האדם.

מנגד, עלינו לזכור כי אוכל בריא אינו מונע זיהום בנגיף קורונה (COVID-19), אך הוא מחזק את מערכת החיסון כך שתוכל להיות מסוגלת יותר להילחם בנגיפים ולהתגבר עליהם.

אוכל בריא יכול להעצים את תפקידה של מערכת החיסון – בהתמודדות עם נגיפים ולהילחם בכל מה שנכנס לגוף כמו מיקרואורגניזמים או אלרגנים – ובכך היא נלחמת טוב יותר על ידי הפרשת חלבונים וכימיקלים שיכולים להגן על הגוף מפני פולשים פתוגניים.

זיהום ממריץ שתי תגובות חיסוניות עיקריות:

הראשונה, היא התגובה המידית ‘המולדת’, המייצגת את קו ההגנה הראשון וכרוכה בגירוי תאי מערכת החיסון, המכונים ‘רוצחים טבעיים’, ואינטרפרון – תפקידם הוא למנוע התפשטות ותנועה של פתוגנים בכל הגוף באופן מידי.

אם תגובה מידית זו נכשלה, מתחילה התגובה המאוחרת ‘האדפטיבית’, המייצרת נוגדנים ספציפיים לנגיף על ידי לימפוציטים B ולימפוציטיםT  ההורגים תאים נגועים. כמו כן, היא אחראית לייצור תאי זיכרון המאפשרים חסינות לכל החיים מפני זיהום לאחר מכן בנגיף עצמו.

במקרה של נגיפים חדשים, כמו COVID-19, לאיש אין כעת הגנה חיסונית קיימת לכך, מכיוון ועדין לא נתקל בזיכרון החיסוני ולכן אף אחד לא פיתח חסינות, מה שהופך אותנו לפגיעים יותר לזיהום מנגיף זה.

מבחינת  קלינית, תקופת הדגירה של נגיף הקורונה והשלבים הלא חריפים בו דורשים תגובה חיסונית אדפטיבית ספציפית בכדי למנוע את התפתחות המחלה לשלבים קשים, לכן האסטרטגיות להפעלת התגובות החיסוניות הינן חשובות בשלב זה וזאת בכדי לפתח תגובה חיסונית מונעת.

במקרה של תגובה חיסונית חלשה, הנגיף מתגבר על תאי הגוף וכובש תאים ספציפיים בריאות. הידבקות זו במקרה כזה יכולה לשבש באופן משמעותי את פעילות הרקמה הנגועה. תהליך זה יכול להוות סכנת חיים בשלב החריף.

אם לשפוט על פי המחקרים הרבים בתחום זה, שינוי אורח החיים ואכילת מזון בריא משפרים את מערכת החיסון ומשפרים את ביצועיה בכדי לחסל נגיפים במידה רבה. כמו כן, הפסקת עישון משפרת את הביצועים התפקודיים של הריאות, ופעילויות גופניות ממלאות תפקיד חשוב מאוד בכדי לשפר את מחזור הדם, אספקת חלבונים, מרכיבי תזונה וחמצן.

ידוע כי, תזונה בריאה עשירה בוויטמין C ואבץ, כמו: פירות וירקות, תזונה אשר עוזרת למערכת החיסונית להילחם בנגיפים, יחד עם כמה אסטרטגיות המתייחסות לסגנון חיים בריא, אשר הינם גורמים הכרחיים לשמירה על ביצועי מערכת החיסון כמו: תרגילי צחוק, הימנעות ממתח, לחץ ודיכאון.

דרך אחת להגן מפני מחלות זיהומיות היא לבנות מערכת הגנה חזקה, וההגנה החזקה היא ההתקפה הטובה ביותר כנגד פולשים זרים ונגיפים כמו הנגיף החדש COVID-19.

ישנם מזונות רבים שצריך לצרוך כדי לתגבר את המערכת החיסונית, כמו למשל אלה המכילים חומצות שומן אומגה 3 כגון סלמון, אנשובי, סרדינים וכדומה, כמו גם מזונות המכילים ויטמין D למשל דגים ושמנים, חלמונים ומזונות המועשרים בוויטמין זה כדגנים ומוצרי חלב.

בנוסף חשובה צריכת מזונות העשירים בנוגדי חמצון ובוויטמינים נוספים, כמו ברוקולי, תפוזים, לימונים, תפוחים ופירות יער, שמנים צמחיים, דגנים מלאים ובשר רזה.

אחת הדיאטות המומלצות ביותר במקרה זה הינה דיאטת אגן הים התיכון העשירה במזונות כמו: לחם מלא, שיבולת שועל, קינואה, שיפון, כוסמת, תירס, אורז חום, פסטה מלאה, דגנים, שמן זית, מעט בשר אדום ומוצרי חלב, ופרוביוטיקה כמו לבן מחלב עזים.

כמו כן, מומלץ ​​להימנע מהמזונות הבאים כדי להגן על מערכת החיסון כמו מזונות עשירים בשומנים רוויים כמו שומנים מן החי, מזונות עשירים בשומני טרנס כמו שומנים מוקשים, שומנים מוקשים חלקית, כמו גם הימנעות ממיני פחמימות מזוקקות כמו לחם לבן, אורז לבן, צ’יפס, משקאות המכילים סוכר, אוכל וקמח לבן וכל הסוכרים (כמו: סוכר מזוקק, סוכר חום, אבקת סוכר, קוביות סוכר וכו’).

לכן מומלץ לצרוך מנות מגוונות ככל האפשר עם מגוון של ירקות, פירות ודגנים מלאים. המלצות אלה של התזונה הינן אוניברסאליות ומתאימות לכל קבוצות הגיל.

המספרים מעידים על כך כי רוב החולים הקשים והמתים כתוצאה מווירוס הקורונה החדש, הם מעל גיל 70, לכן המבוגרים ואלה החולים במחלות כרוניות צריכים להקפיד יותר מאחרים ולהפעיל הרגלי אכילה בריאים בכדי לחזק את מערכת החיסון שלהם ולגבור על ההידבקות בווירוס זה.

מחקרים שונים התריעו על הרגלי היגיינה חשובים של נגיף ה- Covid-19 הקשורים להיגיינת המזון, זאת לאחר שמספר מחקרים הציגו את האפשרות כי הנגיף נשאר 7 עד 10 שעות על משטחים שונים, כמו בגדים ושקיות. על סמך מחקרים אלו ניתן להסיק שהנגיף הזה יעבור אל מזון ויתפשט דרכו באם אדם נגוע נגע במזונות אלה בתהליך העיבוד או ההכנה או האחסון שלהם.

מכאן ההכרח לשטוף היטב את הפירות, הירקות, ואת המזונות השונים, לשמור על כיסוי של אוכל שאינו בשימוש ולהכניסו למקרר באופן מידי.

בנוגע לעובדי שירות המזון קיימת חובה הכרחית להיגיינה אישית ראויה כמו שימוש בכפפות נקיות בעת נגיעה באוכל ובמסכות המכסות את האף והפה.

כמו כן עלי להדגיש את החשיבות של חימום מזון לפחות ל- 60 מעלות צלזיוס לפני אכילתם, לאחר שמחקרים מסוימים הראו כי הנגיף לא שורד בטמפרטורה של 55 מעלות צלזיוס ומעלה.

בנוסף לכל אלה עלינו לשים לב לדיווחים כי הנגיף (Covid-19) נמצא בדגימות צואה לאחר 12 יום מתום ההתאוששות מהסימפטומים של מערכת הנשימה. כלומר, הנגיף יכול להתפשט דרך צואה ורוק גם לאחר שהחולה התאושש ממחלה זו. עובדה זו מאששת את חשיבותה של שטיפת ידיים עם מים וסבון לאחר השימוש בשירותים ואת הצורך הרב בשמירה רבה על היגיינה מיטבית והימנעות ממגע הידיים עם הפה, האף והעיניים.

ישנם גם רכיבים תזונתיים נוספים אשר יש להם תפקידים חיוניים בפיתוח מערכת חיסון יעילה לאורך כל אורך החיים, למשל מזונות עשירים בסיבים תזונתיים וספקטרומים רחבים של ירקות ופירות עשירים בוויטמינים וחומצות שומן בלתי רוויות, בעיקר חומצות שומן אומגה 3. מזונות נוספים עשירים ברכיבים אלה ומחזקי מערכת החיסון כמו, אגוזים, שמן זרעי פשתן, שמן זרעי קצח ותמצית עלי זית, חליטות צמחי מרפא כמו זעתר, אורגנו, תה ירוק, אניס, מליסה, זעתר ועוד …

*. זיאד דבור- הינו ד”ר למדעי הרפואה-הטכניון, רוקח ראשי של צה”ל לשעבר ומרצה בכיר לפרמקולוגיה קלינית ומעבדה רפואית ובעלים של מעבדות ד”ר דבור למוצרי בריאות וטיפוח לעור ולשיער.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
×